Alltid roligt när den dimper ner i lådan. Denna heter Örtagårdens Fröer. Trevli liten katalog med både fröer och matrecept. Naturligt vis fans det ju fröer även i den som jag vill ha.

För några år sedan började jag att samla Aklejor, gillar dom! Men tyvärr tog orken slut och rabatten har för länge sedan vuxit igen. trist men det går nog att få liv i någon planta som kan fröa av sej! Köpte några olika fröer på tradera i höstas, skulle ju ha satt dom då, men jag ska göra det snart!

Mina planer inför våren och sommaren är ju att anlägga en örtagård/köksträdgård på södra sidan av växthuset. Där kommer jag även att sätta upp vindskydd. (återkommer till det) Hittade en hel del i Imecta i går kväll. Ex Gul Taggvallmo, ARGEMONE papaveraceae. Användes för mot Astma och utslag. Kul detta med alla medicinalväxter. Ta bara Vallörten, SYMPHYTUM Boraginaceae "Officinale" Den har jag alltid sett som ett eläne i min trädgård. OGRÄS!! Men kul att läsa om att den användes på forntiden mot inflammationer och benbrott. Kul att spekulera lite i just detta med benbrott, hahaa. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/symph/sympoff.html

Där går att läsa att man använde den utvärtes för benbrott.  

http://www.shenet.se/ravaror/vallortsdekokt.html
Läser man om vallörten här får man en helt annan bild om den. Kanske den ine är så dum iaf! Både blad och rot är fuktighetsbevarande och uppmjukande och motverkar torrhet och hudsprickor. Ja men då ska man ju använda den på sommren när man är mycket i vatten och jord.

Havtorn HIPPOPHAE Elaeagnaceae, Är en annan favvorit. Härdig upp till zon 7 och blir som ett träd ca 2m. Dom orange bären är fylda med vitaminer A-C- och E. super bra att göra sylt och saft på. Den ska jag köpa som planta, för att driva upp den från frö lär nog ta ett tag. bara att få den att gro tar 1-6 månader.

Ja jag lägger mej och läser vidare om örter!

Nattis!  

Maud
2/4/2009 03:21:03 pm

Trevligt!
Kommer att kika in då och då.

Reply



Leave a Reply.